|
|
Üzleti intelligencia projektek indítása
Az MS SSAS-SSRS gazdaság elemzési környezet létrehozása informatikai feladat, amelynek folyamatos üzemeltetése lehet informatikusi, de lehet kontroller feladat is. A rendszer felállítása azonban meglehetősen kockázatos, ha az informatikusnak nincs kellő áttekintése a megbízó gazdasági tevékenysége felett. Ez különösen akkor kritikus, ha nincs erős kontrolling. Ennek a mélysége természetesen csak olyan, hogy pontosan értenie kell a megbízó tevékenységének a lényegét. Ezért célszerű egy olyan áttekintő anyag létrehozásával kezdeni az együttműködést, amely mellett ki lehet alakítani a közös gondolkodást. Az alábbiakban egy ilyen indító anyagot mutatok be. Maga a feladat egy új motivációs rendszer felállításához szükséges elemzési és elszámolási környezet létrehozása. Áttekintve a feladatot és konzultálva aktív szakemberekkel, de nem egyeztetve a megbízóval a tevékenységről az alábbi képet alakítottam ki. Ez az anyag független szellemi termék, tehát nem esik a titoktartási kötelezettség alá. Ezt az anyagot dolgozza fel a megbízó szakmai képviselője, aki első lépésben kijavítja az esetleges szakmai hibákat. Ezt követően az anyagot átdolgozza és kialakítja belőle a jelenlegi rendszer leírását. Az ehhez szükséges jelentéseket a UnitedIT készíti el, a megbízó adatbázisa alapján. Ezt követően kerül sor az átalakítással kapcsolatos elvárások átvezetésére, a kockák kialakítására, majd a „mi lett volna ha” kérdések modellezésére. Ha kiderül, hogy az adatok nem megfelelőek az elemzéshez, akkor az ERP rendszer üzemeltetéséhez kell visszanyúlni, és ki kell alakítani a szükséges minőségű nyilvántartást. Amikor a megbízó beírja a dokumentumba az első betűt, akkor a dokumentum titkossá válik.
Területi képviselők
A területi képviselők a cég alkalmazottai, akik általában –vezető területi képviselők irányítása mellett - területi felosztásban dolgoznak. A területi képviselők első feladata az üzletben a személyes kapcsolat felvétele, annak ápolása, de ennek gyakorlata boltonként és hálózatonként eltérő lehet. Ma már csak a kisebb boltok vásárolnak közvetlenül az értékesítőkön keresztül, a centralizált láncok rendeléseit központilag bonyolítják, a fejlettebb értékesítési pontokon pedig sokszor automatikus készletgazdálkodási rendszerek végzik az árú megrendelését. A területi képviselők munkája – és annak mérése eltérő a direkt vásárlók, a láncok és boltok esetében. A disztribúció mellett standard feladatuk még a merchandising, úgymint a választék megfelelő megjelenítése a boltban vagy a polcképek rendezése. Feladatuk az up-sailing és cross-sailing tevékenység is. A területi képviselők ellenőrzik a központi megállapodások szerződéses feltételeinek (például a szortiment, polcfelület, polckép, stb.) boltszintű megvalósítását. Felmérik a bolti-készleteket és a raktárkészleteket. Ellenőrzik az árakat (ársávokat), a termékek szavatossági idejét. A promóciók boltszintű szervezése és kivitelezése, POS-eszközök kihelyezése, azok ellenőrzése is a területi képviselő feladata. Fontos tevékenység a konkurenciafigyelés.
A képviselés minősége A siker kulcsa a területi képviselők képzésében, a tréningekben és egyéb tanfolyamokban van. A tréningek mellett vannak tantermi oktatások, a kiemelkedően jó adottságú képviselők személyre szabott oktatása is terjedőben van. A képviselők esetében nagyon fontos motiváló és megtartó ereje van az önálló munkavégzésnek, a kreatív feladatoknak. Jó megoldás, ha a képviselő szaktanácsadással is a kereskedelmi partnerek rendelkezésére áll, amit ők a vevőknek értéknövelő szolgáltatásként adhatnak tovább. Miután szervezeti munka hatékonysága nagymértékben az értékesítők motiváltságán, felkészültségén, győzni akarásán múlik, ezért nagyon fontos felkelteni az ambíciót és a szakmai büszkeséget. Általános az a vélemény, hogy a szaktudás megtanulható, ezért az értékesítők kiválasztásakor sokkal fontosabb szempont az emberi értékek ellenőrzése. A kiválasztásra és a jelentkezők minősítésére cégek alakultak, a minősítések interneten keresztül is végezhető. A minimum követelményeket nem teljesítő képviselőtől célszerű a lehető leghamarabb megválni. Kiemelkedő szerepe van a havonta tartott kereskedelmi értekezleteknek, a feladatok és az eredmények közös egyeztetésének és megbeszélésének.
Hatékonyság / lehetséges teljesítménymutatók A területi képviselők munkájának mérése meglehetősen összetett feladat. A teljesítménymérésben számos komponensnek lehet szerepe, úgymint: 1. a realizált árbevétel, 2. a képviselő által adott engedmény mértéke. 3. a túraterv napi teljesítési mértéke, 4. a menedzselt ügyfelek száma, 5. a meglátogatott üzletek száma, 6. a megtett kilométer, 7. üzemanyag fogyasztási és service adatok, 8. az üzletben és az úton eltöltött idő, 9. a területi képviselő fix jövedelme, 10. a területi képviselő jutalékos jövedelme, 11. a területi képviselő prémium jövedelme, 12. az értékesítés fix költsége, 13. az értékesítés változó költsége, 14. a minimumfeltételek teljesítése (árbevétel minimum, költség maximum, stb.).
Meg kell vizsgálni, hogy – az adott ERP rendszer segítségével - mely összetevők mérhetőek (milyen adatokat tárol az informatikai rendszer), melyeknek milyen a súlya és hogyan lehet belőlük teljesítménymutatót létrehozni.
Ehhez mindenekelőtt elemezni kell a kiindulási helyzetet, aminek eszköze az on-line elemzés. Ügyelni kell arra, hogy a területi képviselőket a lehető legkisebb mértékben terheljük a teljesítménymutatók kialakításának előkészítésével.
A teljesítménymutatókkal szembeni követelmény: A jól kialakított teljesítménymutatók a területi képviselőket csak kis mértékben terheli. A jó megvalósításnál az összes kimutatás lehetőleg az ERP rendszerből keletkezik, az elszámolást támogató - csak adminisztratív célú munkát - a képviselőnek lehetőleg ne kelljen végezni. A területi képviselő az interneten keresztül érje el a rá vonatkozó kimutatásokat, ezek egyszerűek és áttekinthetőek legyenek. A kimutatások kialakításába be kell vonni a képviselőket.
A teljesítmény mérés problémái:
Tehát határozottan meg kell különböztetni, hogy a képviselő nyilatkozatát (ide tartozik az útnyilvántartás is), egy másodlagos paramétert vagy a tényleges eseményt mérjük-e. Annak eldöntése, hogy a pontos mérés feltételeinek megteremtése megtérül-e csak a konkrét helyzet ismeretében állapítható meg. Észre kell venni a pontosan vezetett útnyilvántartás fontosságát abban esetben, ha a képviselő nem rendelkezik mobil értékesítő terminállal. Az útnyilvántartás vezethető egy off-line notebookon, amelynek adatai beküldhetőek az elemzési rendszerbe. Ha ez sincs, akkor a nyilvántartást formanyomtatványon kell vezetni és kézzel kell rögzíteni egy erre a célra létrehozott táblázatban.
Elvi problémák:
Nemzeti sajátosságok figyelembe vétele:
A tervek készítése, menedzselése: A személyre szóló értékesítési terv kulcsfontosságú összetevője a teljesítménymutatónak. A tervteljesítés általában fő teljesítménymutató, sőt lehet, hogy egyben ez az egyetlen teljesítménymutató. A terv sikere érdekében a terveket a sarokszámok megadása alapján a területi képviselőknek kell összeállítani (pl.: top-down-top eljárással). Az árbevételi terveken túlmenően a terv kiterjed a túratervek összeállítására, ahol a cél, hogy havonta egyszer minden boltba eljusson a területi képviselő. A képviselő árbevételi terve a partnerenkénti értékesítési terv összessége. A terv elszámolási ciklusokra készül, az éves terv a ciklusonkénti tervek összessége. A legtöbb ERP rendszer tartalmaz tervkészítésre alkalmas modult, de szükség esetén egy Excel tábla is megfelel a célra. Ekkor az adattisztítási fázis az Excel táblára is kiterjed, a táblának hibamentesnek kell lenni, ellenkező esetben – az elemzési rendszer - nem engedi a használatát. A hibamentesség szabályokkal van meghatározva. A tervek kezeléséért ilyenkor az értékesítés vezetője felel. A félreértések és a nemkívánatos módosítások elkerülése érdekében ilyenkor az Excel táblát archiválni kell. Ha a személyre szabott tervezésnek nincs hagyománya, akkor egy tanulási időszakot kell betervezni. Ebben az időszakban a terveket rendszeresen frissíteni kell, de az elfogadott és módosításra szorult terveknek – tanulási célra - rendelkezésre kell állni.
Motivációs modellek: A motivációs rendszerek modelleken alapulnak. A modellek nemzeti sajátosságok, területek és termékek és szolgáltatások függvényében eltérőek lehetnek. A motivációs rendszerek alapproblémája, hogy az ugyanabban a csapatban dolgozók juttatása nem függhet a terület felvevőképességétől, csak a személyes adottságától és az erőfeszítéstől. Van olyan megoldás, hogy a rosszabb adottságú területeket ügynököknek adják át. Tipikus megoldás az alapbér + jutalék + prémium rendszer, ahol az alapbér az elvárt és dokumentált erőfeszítésekhez, a jutalék a tervteljesítéshez kapcsolódik, a prémium a terven felüli eredményekhez. Általában a felső határ korlátozva van, amivel az erőfeszítés nélküli eredményeket szokás leválasztani. Gyakran meghatároznak egy teljesítési minimumot, aminek nem teljesítését a munkaviszony megszültetésével büntetik. A gépkocsi használat nem része a motivációs rendszernek, motiváló hatása nincs. A telefon használat nem része a motivációs rendszernek, motiváló hatása nincs. Az erőfeszítések minősítésével korrigálható az eredő jövedelem. Az erőfeszítések elmaradása (polcképek, készletek, konkurencia ellenőrzésének elmulasztása és dokumentálása) a munkaviszony megszüntetésével szankcionálható. A konkrét motivációs megoldás a kiválasztott modell paraméterezését jelenti (pl.: a %-ok meghatározását)
A területi képviselők nyilvántartása: Az ERP rendszerből ki kell tudnunk olvasni a területi képviselőket és a vezető területi képviselőket. Ha a képviselők nem önálló törzsadatként jelennek meg, hanem pl. szervezeti egység részeként, akkor az ERP rendszert ki kell egészítenünk egy olyan adattal, amely lehetővé teszi a képviselők egyértelmű azonosítását. A képviselőket általában csak a célrendszerek tartják nyilván. Ugyanez igaz a vezető területi képviselők csoportjára is. Csak olyan csoportot lehet elemzésre használni, amely más munkatársakat nem tartalmaz. Ezek a követelmények teljesíthetőek egy önálló, utólag létrehozott konfigurációs tábla segítségével, amelynek az adatait az ERP rendszertől függetlenül kell karbantartani. Kezeléséért az adatgazda felel. Ennek létrehozása tipikusan egyedi fejlesztést igényel.
Partnertörzs: A területi képviselőket a vevőkhöz kell rendelni, minden vevőhöz egy és csak egy területi képviselő rendelhető, a hozzárendelés kötelező, ennek hiányában az üzleti elemzés nem indul el. Az adattisztítás során keletkező hibakocka tájékoztatást ad a hibásan kitöltött partnerekről. A hibakocka azt is megmutatja, hogy az ügyfélhez nem nyilvántartott területi képviselőt adtunk meg (például a képviselő kilépett). Ha a vevőhöz ügynök és területi képviselő is tartozhat, akkor mindkét adat kitöltése korrekt kell, hogy legyen. A hibákat ki kell javítani, a partnertörzsnek hibamentesnek kell lenni.
Partnercsoportok
Minden partner egy és csakis egy partnercsoporthoz tartozik, de egy csoporthoz tartozni kell. A partnercsoportok kiszolgálásához eltérő munkaköri leírás, eltérő CRM tevékenység és eltérő személyzet tartozhat. A csoportot strukturálhatjuk is, ahol az alacsonyabb szinteken egyéb szempontokat lehet figyelembe venni, pl. CRM finom felosztást. Bár a partnercsoportok szerint elvégezhető minden elemzési feladat, ennek ellenére a partnercsoport szerepe inkább az operatív tevékenységben van. A partnercsoport a legtöbb ERP rendszerben önálló törzsadat. Tipikus csoportok:
Természetesen egyéb csoportokat is létre szokás hozni (pl.: direkt vevők). A csoportokat kellő körültekintéssel kell kialakítani, ami nem mindig egyszerű feladat. A csoportokat az adattisztítás szigorúan ellenőrzi, de használatuk az elemzési rendszerben nem kötelező.
Régiók
A vevőket úgy szokás régióhoz sorolni, hogy minden vevő egy régióhoz tartozik. Miután a régió értékesítési adatainak fontos szerep jut a gazdaságelemezésben ezért a régiók törzsadatokat képeznek. Ha a régiók szerinti elemzésre szükség van, akkor az adattisztítás maximálisan támogatja a hibátlan törzsadat rendszer létrehozását.
Termékcsoportok /Brandek
Sokszor jut komoly szerep a termék portfolió egy-egy kiemelt csoportjának, amelynek értékesítési adatait is kiemelten kell figyelni. Ebből a célból szokás létrehozni alkalmasan összeállított termék,- és/vagy szolgáltatás csoportokat. Ezek szintén önálló törzsadatokat jelentenek az ERP rendszeren belül. Ha a termékcsoportok szerinti gazdasági elemzésre szükség van, akkor az adattisztítás maximálisan támogatja a hibátlan törzsadat rendszer létrehozását.
Kupán Károly UnitedIT Informatikai Kft.
|