|
|
ABM csoport létrehozása
Az Activty Based Costing alapelvre épített menedzselési eljárás (az ABM) egy kiváló, a gyakorlatban is működőképes elgondolás. Továbbfejlesztve az ABC eljárást - túllépve önköltség számítási feladaton, megteremtettük a cégek működési sajátosságainak a feltárására, elemzésére és követésére alkalmas felsővezetői elemző környezetet.
Ennek segítségével a profit növelése most már mind az értékesítés mind a
költséggazdálkodás oldaláról támogatható. A sikeres alkalmazáshoz több dolog szükséges, úgymint: 1. vevő, 2. a technikai és technológiai háttér megteremtése, 3. az üzemeltetési háttér megteremtése, 4. egy alkalmas vállalatirányítási rendszer, 5. a cég felmérése és a feladat megfogalmazása, 6. a testreszabott rendszer kialakítása, 7. értékesítés és költségelemzés, 8. üzleti folyamatok újraszervezése.
A technikai és technológiai háttér megteremtése: Mind a technikai mind a technológiai hátteret szolgáltatásként nyújtjuk, mert a technológia háttér igen komoly szaktudást igényel, amelyet felhasználóként gazdaságosan nem lehet megszerezni, ugyanis a háttér kiépítése igencsak költséges. Emellett szól az is, hogy az üzemeltetés összemosódhat a testre szabással, ha egy egyszerűbb modellből indulunk ki, amelyet folyamatosan kell bővíteni.
Az üzemeltetési háttér megteremtése: Az üzemeltetés az adatkezelési és a rögzítési hibák javítását, az adatok átvételét, az operációs és a SQL rendszer valamint a szerver karbantartását jelenti. Ha a gépet mi adjuk, akkor az üzemeltetést is mi végezzük. Tehát a könyvelési és adatértelmezési hibák kijavítása is ide tartozik, ami sokkal terhelőbb, mint az eszközök és programok üzemeltetése.
Alkalmas vállalatirányítási rendszer: Az ERP rendszerek közül egyszerűbb kezelni az MS SQL (és Oracle) alapú rendszereket. Ilyen rendszerekből beavatkozás nélkül, közvetlenül tudjuk átvenni az adatokat. A piacon sok ilyen rendszer van. Ha az ERP vagy bérszámfejtési rendszer nem SQL alapú, akkor feladásokból dolgozunk. Ez jelent némi kellemetlenséget, de nem akadálya a feldolgozásnak. Miután ez kézi feldolgozást is igényel ezért célszerűbb lehet havonta vagy negyedévente frissíteni az elemzési adatokat.
A cég felmérése és a feladat megfogalmazása:A szükséges tudás a tanfolyamokon elsajátítható, de a felmérés az alapszolgáltatásainkhoz tartozik.
A testreszabott rendszer kialakítása: Az üzleti intelligencia implementáció esetén a rendszert mindig a megbízó igényéihez igazítjuk. A testre szabást mindig nekünk kell csinálni, de az ehhez szükséges stratégiát és a modellt csinálhatja a helyi kontroller is. A megoldásba beépítettük annak lehetőségét, hogy a rendszer tartós és megbízható üzemelése után a megrendelő maga végezze el a szükséges módosításokat.
É rtékesítés és költségelemzés:Az értékesítés elemzést általában elegendő hetenként elvégezni, a költségelemzést havonként célszerű csinálni. Természetesen semmi akadálya nincs, hogy mindezeket akár naponta végezzük. Az adatok frissítése azonban éjszaka történik, tehát minden elemzés legjobb esetben is az előző napi adatokkal történik.
Az üzleti folyamatok újraszervezése: Ahol felmerül az elemzés igénye, ott valószínűleg felmerül az üzleti folyamatok újraszervezésének az igénye is. Az újraszervezés sokkal nagyobb munka mint a szükséges elemzőkörnyezet kialakítása vagy a hibák feltárása.
A költségcsökkentés és az értékesítés elemzés feltételei: A tapasztalat azt mutatja, hogy a költségek csökkentése akkor támogatandó, ha az általános költségek elérik a 100 mFt-ot. Ekkor gyors eredményre ill. megtérülésre lehet számítani. Ez alatt a költségcsökkentésnek általában nincs meg strukturális háttere, bár kétségtelen, hogy ebben a tartományban működő cégek gazdálkodása a legkritikusabb. (Ők általában más költségcsökkentési eszközökkel dolgoznak.) Az alacsony árbevételű cégkörben (<500 mFt.) lényegesen hatékonyabb a bevételnövelésre fordított energia. Ilyenkor elemezni az értékesítési csatorna költségét kell, be kell/lehet vezetni a jutalékos rendszert, a képviseleti/ügynöki rendszert, meg kell teremteni a ellenőrzési rendszert, be kell vezetni az értékesítés tervezést, stb. Ezek mindegyike támogatható üzleti intelligencia eljárással.
Együtt működési lehetőségek
Mint látható a feladat meglehetősen összetett, amely sokféle együttműködésre teremt lehetőséget.
Az első együttműködési lehetőség üzletkötői szinten jön létre. Ekkor a partnernek nincs más feladata, mint az üzleti előadások megszervezése. Az üzletkötői tevékenységhez szerződés tartozik, a sikeres teljesítést követően jelentős jutalékot adunk. Az együttműködés egy speciális MLM rendszerben történik ennek megfelelően az együttműködési lehetőség a fogadó cég munkatársaira is kiterjed.
Azokon a helyeken, ahol végeztünk valamilyen elemzést (költség, csatorna, értékesítés, stb.), ott már kialakult egy speciális szaktudás. Megteremtjük annak a szabályozott lehetőségét, hogy ezt a tudást máshol is fel lehessen használni.
Természetesen minden esetben együttműködünk az ERP rendszer fejlesztőivel ill. bevezetőivel, amely arra is kiterjed, hogy számunkra értékesítés támogatási munkában is részt veszünk.
A tartós együttműködés keretét az ABM csoport létrehozásával biztosítjuk. A csoportban olyanokat keresünk, akik egy-egy szakterületnek gyakorlott szakemberei ill. az együttműködés keretében egy tevékenységet már begyakoroltak és a tevékenységet folytatni szeretnék. Ennek megfelelően a csoportban informatikusok, közgazdászok, ERP fejlesztők és szervezési szakemberek vannak / lesznek.
Az ABM csoportot ki szeretnénk terjeszteni a azokra a felhasználókra is, akik az Activity Based Mangement-et cégvezetési elvként szeretnék használni. Kupán Károly BI-Control LTD (UnitedIT Informatikai Kft.)
|